לוגו החוג לייעוץ
אוניברסיטת חיפה

התוכנית הרב-תחומית לחינוך והתפתחות בגיל הרך

Early Education and Development – A Multi-Disciplinary Program

ילד מאוייר נאחז בחבלים הנמשכים על ידי ציפורים

בוגרים

אתם מוזמנים להכיר את בוגרי/ות התוכנית:

דניאל מור, תשס"ט (2009)

כיום אני מטפלת רגשית בבישול ואמנות. לאחר שסיימתי את הלימודים בחוג לחינוך נרשמתי ללימודי תראפיה באמנות במכללת סמינר הקיבוצים. במקביל כתבתי את התיזה שעסקה בנושא ייחודי שעיקרו האלמנטים התראפוייטים בפעילות הבישול. כיום, בעודי מטפלת מוסמכת בהבעה ויצירה, יש לי קליניקה פרטית לטיפול בבישול ואמנות, בה אני גם מקיימת הדרכות הורים. בנוסף אני מלמדת בקורסים של משרד התמ"ת להכשרת מטפלות במעונות יום. הלימודים בחוג לחינוך תרמו לי בשני אספקטים עיקריים. ראשית כמטפלת בהבעה ויצירה העובדה שיש לי תואר שני היא יתרון גדול בשוק העבודה. שנית, במסגרת הלימודים התאפשר לי לבצע מחקר איכותני חלוצי בתחום שתרם באופן משמעותי להתפתחות האישית והמקצועית שלי. בעתיד אני מקווה לכתוב עבודת דוקטורט בתחום וכמובן שללא הלימודים הללו לא אוכל לעשות זאת. אני מזמינה אותך להיכנס לאתר האינטרנט שלי: www.cookarttherapy.co.il


שם עבודת התזה: חווית הבישול כתחביב בראי מדרג הצרכים של מאסלו

The experience of cooking as a leisure time activity in the light of Maslow’s hierarchy of needs


מנחים: פרופ׳ יוסף גוטמן ופרופ' עמירם רביב

ברוך- פז נורית, תשס"ט (2009)

בוגרת החוג לחנוך והתפתחות האדם במסלול לגיל הרך. כיום לומדת לתואר שלישי בחינוך מיוחד.

במהלך הלימודים לתואר השני, כתבתי עבודת תזה בהנחיתם של ד"ר דבי גולדן וד"ר יובל יונאי, בנושא משפחות חד-מיניות ומערכת החינוך. עבודת המחקר התמקדה בקשר בין הורים חד-מיניים למסגרות החינוך לגיל הרך. במסגרת המחקר ערכתי ראיונות עם אימהות ואבות ועם גננות ומורות ובצעתי תצפיות בגני ילדים. במקביל ערכתי ניתוח תוכן מעמיק על תוכניות לימודים, חוזרי מנכ"ל וספרי לימוד ובחנתי את מיקומה של המשפחה החד-מינית במקורות אלו.


שם עבודת התזה: סובלנות וגבולותיה: משפחות חד-מיניות ומערכת החינוך:

Limits of tolerance: lesbian and gay families and the educational system


מנחים: ד"ר דבי גולדן וד"ר יובל יונאי

מורן פוקס-אלדר, תשע"א (2011)

עיסוק בימים אלו: מזכירת דיקאן בטכניון


תרומת הלימודים לחיי האישיים:

רציתי ללמוד ייעוץ חינוכי ובתהליך ההתעניינות נתקלתי בתכנית הרב-תחומית לחינוך והתפתחות בגיל הרך. התכנית לתואר שני נראתה לי מרתקת. תקופת הלימודים של התואר שני הייתה תקופה יפה והיוותה עבורי סיפוק אישי. אהבתי את תחום הלימודים, המרצים והקורסים. האוירה שיצר הסגל האקדמי הייתה טובה ונעימה.


מרצה שזכור/ה לי במיוחד:

גב' ענת בר, בקורס תכניות התערבות. הקורס הביא לידי ביטוי את השדה ללימודים ואת הלימודים לשדה, חווינו את העולם המעשי, הדרכתה של ענת ליוותה ולמדה אותי המון, נתנה לי כלים להתמודדות לעתיד ומושג לגביי מה קורה בשטח.


תכניות מקצועיות/ אישיות לעתיד: כוונתי להשתלב בעתיד במערכת החינוך בתפקידים הקשורים לגיל הרך. התואר היו מעניין ותיאורטי, נותן פרספקטיבה רחבה, ועבורי הוא "חלק מהשלם" לקראת תכניות תעסוקה עתידיות.

יונס נאדרה, תשע"א (2011)

שם עבודת התזה: הבנת מושג האויב ודימוי האויב כפונקציה של גיל ושל השתייכות לאומית אצל ילדים ומתבגרים צעירים ישראלים

Comprehending concept and image of the enemy as a function of age and nationalism among Israeli children and adolescents

מנחה: פרופ' גבי סלומון

נטלי בניזרי-כהן

נטלי בניזרי-כהן תש"ע (2010)

עיסוק בימים אלו: גננת

תרומת הלימודים לפן האישי והמקצועי: סיימתי תואר ראשון במדעי החברה והרוח של האוניברסיטה הפתוחה, מאז חיפשתי את עצמי מבחינה תעסוקתית. בשנת 2008 החלטתי ללמוד תואר שני בשביל ידע כללי והמשך הדרך המקצועית. חיפשתי רבות והגעתי לחוג ייעוץ והתפתחות האדם. קראתי על הקורסים, מאוד התחברתי, אפילו שלא הייתה לי זיקה לחינוך, היה לי מעניין לשבת וללמוד את הכול. הלימודים היו מאוד מעניינים, מאוד נהניתי במהלכם. התחלתי את התואר כשהייתי בהריון, ילדתי את ביתי באמצע הלימודים בין שנה א' לב'.

במהלך התואר השתתפתי בקורס גישות חינוכיות שהונחה על-ידי ד"ר שרונה ט.לוי. הקורס הפגיש אותי לראשונה עם גישת רג'יו אמיליה שמקורה בצפון איטליה. כשסיימתי את הלימודים רציתי לנהל מרכז להתפתחות הילד או מרכז כלשהו שקשור לילדים. החלטתי להתחיל מעבודת שטח והלכתי לעבוד בגן ילדים, כאשת צוות. הגן בו עבדתי התגלה עם אג'נדה חינוכית שהתחברתי אליה מאוד- גישת רג'יו אמיליה. הגישה באה לידי ביטוי בגן באופן בו הדגש הינו על חיבור קהילה, ילד ומשפחה. המטרה היא ליצור קשרים כל הזמן בין הבית לגן. הגישה מתבססת על יחסים בינאישיים בין צוות הגן למשפחה ולקהילה. לדוגמא- חג חנוכה- כל משפחה תכין מאכל מיוחד ותביא לגן. ימי הולדת בגן- הילד יבחר מה יהיה לו ביום הולדת: שירים, תפאורה... המסגרת מדגישה את איכות אנשי המקצוע, איכות הקשר, איכות השפה שמדוברת בגן.

התאהבתי במקצוע והתחלתי לעבוד כאשת צוות והשנה אני עושה השלמת תעודת הוראה לגננת.


שם עבודה סמינריונית בעלת חשיבות עבורי במהלך התואר: הקשר בין דפוסי שינה במגזר החרדי למגזר החילוני בישראל.


שם מנחת העבודה: פרופ' ענת שר במסגרת קורס שינה בגיל הרך


תיאור העבודה: בדקתי כיצד אופן הדתיות משפיע על דפוסי שינה של תינוקות.


מרצה שזכור/ה לי במיוחד:

פרופ' ציפי שכטמן לימדה קורס הנחיית קבוצות. קורס זה היה מדהים ומעורר חשיבה. הקורס עסק בחקר ה"עצמי" וחקר האדם. בקורס הובאה רגישות, שיח אינטליגנטי ודיונים מעמיקים ולכן זהו קורס שלא שוכחים, יצאתי ממנו עם תובנות לחיים.


תכניות מקצועיות/ אישיות לעתיד: התחושות האימהיות בשילוב הידע הנלמד הביאו אותי להבנה כי אני רוצה לנהל גן ילדים. כיום אני נמצאת בשלבי סיום לימודי תעודת הוראה על-מנת שאוכל לעסוק כגננת במשרד החינוך.

סוזן אבו מוך

סוזן אבו מוך, תשס"ט (2009)

עיסוק בימים אלה: מדריכה פדגוגית במסלול הגיל הרך לסטודנטים שנה ד' במכללת אל-קאסמי.

תרומת הלימודים לחיי האישיים והמקצועיים: ללימודים בתכנית הרב-תחומית לחינוך והתפתחות בגיל הרך הגעתי מיד לאחר סיום תואר ראשון בחינוך מיוחד וספרות עברית. אהבתי את התחום ורציתי לשלב בין החינוך המיוחד והגיל הרך מתוך התחושה שחסרים לנו, במגזר הערבי, אנשי מקצוע המשלבים את שני התחומים.

הלימודים פתחו לפני דלתות גדולות מבחינת תעסוקה וגם אישית. בתחילת הלימודים התחלתי לעבוד, לימדתי בקורס של התמ"ת בבאקה ובאום אל-פאחם, בקורסי סייעות ובגנים. עבדתי בתחומים הקשורים לגיל הרך וכיום אני עובדת כמדריכה פדגוגית במסלול הגיל הרך לסטודנטים שנה ד' במכללת אל-קאסמי. הנני מייצגת את המכללה בוועדת הגיל הרך המשותפת לעריית באקה. בשנים האחרונות אני עובדת כמדריכה פדגוגית בגנים. בנוסף הנני עובדת במרכז לקידום הגיל הרך, אחראית על תחום הורים וילדים: מדריכה איך להעביר סדנאות משותפות להורים וילדים.


הלימודים פתחו בפניי דלתות רבות מבחינת עשייה מקצועית ואישית: אני כאימא- בעלת שני ילדים- נעזרתי בידע התיאורטי והמחקרי בחינוך ילדיי.

אני מאוד מרוצה מהלימודים. הרגשתי כי במהלך התואר היה לנו קשר אישי עם המרצים השונים. הייתה תחושת משפחתיות ורצון ללמידה והפריה הדדית.


שם עבודת התזה: הקשר בין הפרעות שינה ופחדים אצל ילדי גן.


שם מנחה עבודת התזה: פרופ' שר ענת


מרצה שזכור/ה לי במיוחד:

המנחה האישית שלי פרופ' ענת שר הכינה אותי לקראת עבודת התיזה וליוותה אותי במהלכה. פרופ' רחל סלינגר- זכורים לי משפטים שלה, למדתי המון מהניסיון שלה והגישה שלה.


תכניות מקצועיות/ אישיות לעתיד: אני מתכננת להמשיך לדוקטורט בשנה הבאה בתחום הגיל הרך.

קרין סבג

קרין סבג, תשע"א (2011)

עיסוק בימים אלו: עבדתי כגננת כשנה לאחר התואר. כיום אני עובדת כרכזת מלגות אימפקט- התכנית מיועדת ללוחמים ותומכי לחימה, תפקידי לראיין אותם לצורך קבלת המלגה וללוות אותם בתחומים שונים כמו אקדמיים, אישיים, מקצועיים ועוד.


תרומת הלימודים לחיי האישיים:

הגעתי לתכנית מתוך רצון ללמוד תואר שני. התלבטתי בין כמה תכניות ובסוף החלטתי ללמוד בתכנית הרב תחומית לחינוך והתפתחות בגיל הרך היות ועבדתי באותה תקופה בגן ילדים ורציתי להרחיב את אופקיי. הלימודים תרמו לי מבחינה אקדמית, מקצועית ומשמעת עצמית. לאחר התואר, כאשר עבדתי כגננת, הרגשתי שאני רואה דברים בצורה שונה בזכות לימודיי בתואר השני.


עבודת סמינריונית שזכורה לי מלימודיי האקדמיים:

אמונות הורים לגביי יכולת שליטה של ילדיהם ברגשות שלהם והקשר לחרדה. במסגרת הקורס: הקריירה ההורית.


שם מנחה עבודת התזה: ד"ר מירי שרף. נהניתי מאוד מתהליך כתיבת העבודה בהנחייתה של ד"ר שרף. ד"ר שרף ליוותה אותי באופן שותף.


מרצה שזכור/ה לי במיוחד:

נהניתי מאוד בקורס של ד"ר מירי שרף - הקריירה הורית. הרגשתי שאני גומעת בשקיקה את דבריה. ישבתי מרותקת במהלך השיעורים.


תכניות מקצועיות/ אישיות לעתיד: היית שמחה להשתלב בעמותה חינוכית או תכנית התערבות. כרגע אני נמצאת במשרה זמנית.

עדי נוני, תשע"א (2011)

עיסוק בימים אלו: מנהלת צוות בחברת תקשורת


תרומת הלימודים לחיי האישיים: הלימודים תרמו לי ידע רב, המון ביטחון לייעץ למכרות, חברות ומשפחה היות וביססתי את דבריי על מחקרים וספרות תיאורטית אליהם נחשפתי במהלך התואר.


מרצה שזכור/ה לי במיוחד:

פרופ' עופרה מייזלס. קורס סוגיות היה טובעני ומאוד מעניין, הייתה חשיבה, נתן לי המון ידע מחקרי וידע תיאורטי.


קורס נוסף הינו סמינר שינה בהנחיית פרופ' ענת שר. בקורס זה בחרתי לכתוב עבודה סמינריונית. הנושא ריתק אותי ובקורס יכולתי להתעמק במאמרים ומחקרים העוסקים בשינה.

תכניות מקצועיות/ אישיות לעתיד: בעתיד אהיה מעוניינת לעסוק במשרה המשלבת ניהול ותחום התפתחותי בגיל הרך כמו: ניהול מרכזים/גנים/מתנ"סים ובהמשך ללמוד שיטות טיפול ספציפיות.

פז קרן, תש"ע (2010)

שם עבודת התזה: אינטימיות ואוריינטציה למגע בקרב אמהות לפגים והיישום של פרוצדורת ה"קנגרו":


Maternal psychological disposition with respect to intimacy and touch, and mothers’ kangaroo-care in the NICU


מנחה: פרופ' ענת שר

שגיא דפנה, תש"ע (2010)

שם עבודת התזה: רב תרבותיות בגני ילדים? השקפות ופרקטיקות של גננות


Multicultural education in pre-schools? teacher’s perception and practices


מנחים: ד"ר דבי גולדן וד"ר שרונה מי טל.

שאול יהודית, תש"ע (2010)

שם עבודת התזה: תרומת המסגרת החינוכית להתפתחות היבטים מבניין וארגוניים ביכולת הנרטיבית ברוסית כ L1 ובעברית כ L2 בקרב דור שני של מהגרים מחבר העמים בארץ.


The contribution of the educational system to the development of structural and organizational aspects of narrative competence in Russian as L1 and Hebrew as L2 among second generation Russian immigrants in Israel


מנחה: ד"ר מרק לייקין

דוריס מועלם, תשס"ח (2008)

שטרן- מרכוס, מיכל, תש"ע (2010)

עודה מחול, תש"ע (2010)

אורלי הירש, תשע"א (2011)

שקד חרפק, תשע"א (2011)

אלאא עודה, תשע"א (2011)

מירב עמיאל, תשע"א (2011)

שקד ליבנה, תש"ע (2010)

עיסוק בימים אלו: רכזת גיל רך ומשפחה במתנ"ס.


תרומת הלימודים לחיי האישיים: היום אני אימא. התכנים שלמדתי בתכנית תרמו להורות שלי היות וכעת יש לי ידע ההתפתחותי, תיאורטי ומחקרי. לעיתים זה מגיע בעורכי היות ויש דברים שלא תמיד כדאי לדעת...


תרומת הלימודים לחיי המקצועיים: הנני בוגרת תואר ראשון בייעוץ חינוכי באוניברסיטת חיפה. את לימודיי התואר השני שילבתי בעבודה עם הורים וילדים בתכניות התערבות למיניהם, הכנסתי ללימודים את העבודה ואת העבודה ללימודים- כשהיה לי סמינריון טוב שלקחתי ויכולתי להביא אותי לשטח, או מאמר מעניין, זה תרם להתפתחות המקצועית שלי. מהפרקטיקה הבאתי לתוך הלימודים באופן שבו הצגתי בדיונים במהלך השיעור וחקרתי את המקרה בצורה נכונה עם הכוונה של מרצים והבמה של הלימודים.


במהלך התואר, במסגרת קורס: "הקריירה ההורית" בהנחיית ד"ר מירי שרף, כתבתי סמינריון: התנהגות הורית של אמהות לילדים בני 2-5 שנולדו טרם זמנם.


תקציר: בעבודה נבדקה ההתנהגות ההורית של אמהות לילדים בגילאי 2-5 שנולדו פגים. ההנחה הייתה שהאם תופסת את תקופת הפגייה כאירוע טראומתי וכי התנהגותה עם ילדה, שעבר אשפוז וטיפולים מיום היוולדו, מבוטאת בהתנהגות מפצה, המלווה באשמה ובקושי בהצבת גבולות ובעידוד לאוטונומיה.


מרצה מעורר/ת השראה: ד"ר מירי שרף - היא ה"גורו" שלי לאורך שני התארים. ד"ר מירי היא אחת הסיבות שאני עוסקת במה שאני עוסקת כיום, ד"ר מירי הינה מקור להשראה וללמידה, התחברתי מאוד לשיטת ההוראה שלה, מבחינתי היא שם ודבר שאקח הלאה.


תכניות לעתיד: כשנכנסתי ללימודים לא הייתה לי תכנית מוקדמת. הגדרת התואר- "התמחות בגיל הרך מטעם אוניברסיטת חיפה" פתח בפניי דלתות. אני שואפת להמשיך ולהתפתח בכיוון ייעוצי, הדרכתי וטיפולי ועבור כך עליי להמשיך ללמוד ולהתפתח.