התוכנית הרב-תחומית לחינוך והתפתחות בגיל הרך

 Early Education and Development – A Multi-Disciplinary Program 

ילד מאוייר נאחז בחבלים הנמשכים על ידי ציפורים

אירועים וחדשות

הקרן ע"ש פנינה וזאב ברנובסקי

20.12.2018

מפגש סטודנטים של המגמה לגיל הרך עם סטודנטים של התוכנית הבינלאומית

28.03.2017

בסמסטר שעבר, במסגרת הקורס "מבט אנתרופולוגי על חינוך בגיל הרך" המועבר על ידי ד"ר דבי גולדן, נפגשו סטודנטים מהתואר השני בתוכנית הרב תחומית בחינוך והתפתחות בגיל הרך עם סטודנטים מהתוכנית הבינלאומית לתואר שני בהתפתחות הילד. בתוכנית הרב תחומית לומדים סטודנטים ישראלים, בעוד שבתוכנית הבינלאומית לומדים סטודנטים ממגוון מדינות, רובן מדינות מתפתחות. המפגש כלל היכרות בין הסטודנטים וקבוצות שיח ודיון על נושאים המעסיקים את אנשי המקצוע בגיל ברך בתרבויות השונות. המפגש סיפק לסטודנטים הזדמנות להיכרות עם אנשי מקצוע במדינות שונות ולשיח על מכנים משותפים והבדלים בין תרבותיים בחינוך לגיל הרך בתרבויות שונות.


לצפייה בתמונות מהמפגש לחץ כאן (בחלון חדש)


Last term, graduate students from the "Multi-Disciplinary Program in Early Education" and the "International MA Program in Child Development" came together as part of the course "A Cultural Perspective on Early Childhood ", taught by Dr. Deborah Golden. The Multi-Disciplinary Program at the Faculty of Education includes Israelis students, while the International Program includes students from diverse countries - most of them from developing countries. The gathering included introductions and small-group discussions about issues of concern for professionals working with young children in different countries. The gathering provided an opportunity for the students to meet with professionals from diverse countries and to talk about the similarities and differences in the issues facing young children and the professionals who educate and care for them.

טקס לזכרם של פנינה וזאב ברנובסקי בתכנית הרב-תחומית לחינוך והתפתחות בגיל הרך

06.06.2016

התכנית הרב-תחומית לחינוך והתפתחות בגיל הרך קיימה את הטקס השנתי לזכרם של פנינה וזאב ברנובסקי.


בטקס ניתנה הרצאת אורח של פרופ' דוד אופנהיים מהחוג לפסיכולוגיה, באוניברסיטת חיפה. כמו כן, הוענקו פרסים לעבודות דוקטורט מצטיינות בתחום הגיל הרך לד"ר הנאדי אבו-אחמד מאוניברסיטת חיפה ולד"ר סמדר מושל מהאוניברסיטה העברית.


לפני הטקס, הוצגו פוסטרים של עשר עבודות תיזה ודוקטורט הנמצאות בעיצומן ואשר קיבלו מענקים מקרן ברנובסקי לעזרה בביצוע המחקר. באותו מעמד, הוצג גם מיזם הוויקיפדיה של התכנית הרב תחומית לחינוך והתפתחות בגיל הרך. במסגרת המיזם, אותו מוביל ד"ר יאיר זיו ונתמך על ידי חנה יריב, שגרירת ויקיפדיה בקמפוס, הסטודנטיות בתכנית כותבות ערכים לויקיפדיה על שלל נושאים הקשורים לגיל הרך. את הערכים הכתובים ניתן לראות כאן


גב' פנינה ברנובסקי (וילדר) 1910-2008 ילידת פולין, עלתה לארץ בשנת 1935, לאחר שסיימה לימודי תואר שני בחינוך והיסטוריה באוניברסיטת לבוב. גב' ברונו בסקי ז"ל עסקה בחינוך לגיל הרך במשך עשרות שנים, תחילה כגננת בכפר הנוער בן שמן, ולאחר מכן כגננת ומפקחת, במשרד החינוך באזור הצפון. הייתה פעילה בקליטת גננות מקרב העולים בשנות ה-50 וה-60. בשנת 1980 הקימה קרן לזכר בעלה למלגות לעבודות מחקר מצטיינות בתחום הגיל הרך. עם מותה, הקרן מנציחה את פנינה וזאב ברנובסקי ז"ל במתן מלגות ומענקי מחקר לסטודנטים לתארים מתקדמים בתחום הגיל הרך.


לצפייה בתמונות מהאירוע לחצו כאן (בחלון חדש)

פורום הגיל הרך 6.5.13

07.05.2013

על הפורום הבין-אוניברסיטאי הראשון לתוכניות לתואר שני בגיל הרך

04.03.2013

בתאריך ה-4.3.13, נערך הפורום הבין-אוניברסיטאי הראשון לתוכניות לתואר שני בגיל הרך בארבע האוניברסיטאות: האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת בר-אילן, אוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת חיפה. ד"ר דבי גולדן, ראש התכנית הרב-תחומית בחינוך והתפתחות לגיל הרך כאן בחיפה, ליוותה והנחתה את האירוע. הפורום נערך במצפור אשכול הממוקם בראשו של "מגדל אשכול"- המבנה המרכזי של אוניברסיטת חיפה. הנוף - עוצר נשימה. 


לאחר ארוחת צהריים שהוגשה למשתתפים, ברכו פרופ' שר, ראש החוג לייעוץ והתפתחות האדם ופרופ' לילי אורלנד-ברק, דיקן הפקולטה לחינוך. הפורום מהווה פלטפורמה ייחודית לאנשי מקצוע, חברי סגל, חוקרים וותיקים וחוקרים בתחילת דרכם, סטודנטים וסטודנטיות.  


לאחר הרצאה מעניינת בנושא זהות מקצועית על-ידי פרופ' גלי צינמון ופאנל פתוח של סטודנטים בתחילת דרכם המקצועית, התקיים מושב בו הוצגו מחקרים של סטודנטים לתואר שני ושלישי. משתתפי הפורום בחרו נושא מחקרי עליו רצו להרחיב את הידע וישבו סביב השולחן. החוקרים ומנחיהם נתנו למשתתפים הצצה מיוחדת לשדה מחקרם. 


לסיום, קינחנו במבט אישי של ד"ר יעל דיין ופרופ' מרים רוזנטל לגביי מדיניות החינוך. השיח נעשה באופן מרתק, הומוריסטי ונגע בקהל המשתתפים.


אנו מודים לד"ר דבי גולדן, ד"ר אסתי עדי-יפה, פרופ' דורית ארם וד"ר יעל דיין שהרימו את הכפפה ומקווים שפורום זה יהפך למסורת רבת שנים. 

לצפייה בתמונות מהמפגש לחצו כאן (בחלון חדש)


נכתב ע"י רותם עד-אפשטיין, התוכנית הרב-תחומית בחינוך והתפתחות בגיל הרך, הפקולטה לחינוך, אוניברסיטת חיפה. 

סיכום הביקור במרכז הפעו"ט

14.01.2013

בתאריך ה-14 לינואר נערך פורום נוסף בתכנית הרב-תחומית לחינוך והתפתחות בגיל הרך. הפעם, יצאנו מכותלי האוניברסיטה והגענו סקרניות למרכז הפעו"ט- העשרה, פעילות וטיפול לגיל הרך, בטירת הכרמל. תחילה קיבלה אותנו גב' ענת בר, מנהלת המרכז, בכיבוד קל והציגה בפנינו את תחומי המרכז. המרכז מפעיל שלוש מחלקות : העשרה, פעילות, וטיפול לגיל הרך ומיועד לכל אוכלוסיית העיר ותושבי הסביבה. מטרתו העיקרית של המרכז הנה קידום ההישגים ההתפתחותיים של הילדים בגילאי טרום בית ספר שיאפשרו לכל ילד השתלבות מתאימה בחברה.

היה מעניין לשמוע על גישתו החינוכית של המרכז הדוגלת בהיענות לצרכים השונים של כל ילד המגיע למרכז. לאחר ההרצאה, ערכה לנו גב' ענת בר סיור בו קיבלנו הצצה מעניינת לפעילות שהתרחשה בחדר הסמוך דרך חלון חדר הצפייה והתרשמנו מחדרי הטיפול הייחודיים הפועלים במרכז.

אנו מודות לגב' ענת בר על קבלת הפנים החמה. יצאנו עם רשמים רבים והתפעלות מהגשמת החזון החינוכי של חברת הסגל האקדמי בחוגנו. 

לצפייה בתמונות מהמפגש לחצו כאן (בחלון חדש)

נכתב ע"י רותם עד-אפשטיין

סיכום מפגש פורום הגיל הרך שהתקיים ב 17.12.12

18.12.2012
המשתתפים במפגש

המפגש השני בפורום של התכנית הרב תחומית לגיל הרך, בחוג לייעוץ והתפתחות האדם, שהתקיים ב 17.12.12, אירח את ד"ר רווית ראופמן מהחוג לספרות עברית והשוואתית באוניברסיטת חיפה. ד"ר ראופמן הרצתה בנושא 'השפה של הנפש, השפה של המעשייה, המקרה של הזאב והגדיים'.

על המרצה: דוקטור רווית ראופמן ד"ר רווית ראופמן היא פסיכולוגית קלינית ומרצה בכירה בחוג לספרות עברית והשוואתית. מלמדת בתכנית לביבליותרפיה ובבית הספר לטיפול באמצעות אמנויות. ספר העיון "חלומות ומעשיות" ראה אור בשנת 2012. ספר הפרוזה "משחקי חברה" ראה אור בשנת 2010.

Abstract:

The Language of the Mind, the Language of the Wonder-Tale

(Based on a joined study of Ravit Raufman and Yoav Yigael)

The way in which primary experiences are recorded in the mind is a complicated issue in both clinical and theoretical psychoanalysis. The cumulative knowledge teaches that many mental difficulties emerge in early childhood, prior to the ability to speak. Yet, the theory does not provide a clear description of the way in which primary impressions are experienced, recorded and expressed in adult life. Relying on a mental developmental model, this presentation proposes a way to connect between analytic theories and the clinical endeavor and create a clear, distinct picture of the way in which the mental entity is constituted in early childhood. This is achieved by analyzing a familiar, archaic and universal wonder-tale, which appears in many cultural regions. Relying on this relatively collective form, the presentation demonstrates the way in which the mind learns to differentiate between right and wrong (useful and harmful), to protect itself, and to cope when its own primary defense fails.

מפגש עיון שנתי לזכרם של פנינה וזאב ברנובסקי 7.5.2012

08.05.2012